Menu

Electronic Motor Tuning: Hoe is het gedaan?

Chip Tuning of Eucle Tuning, zoals het ook bekend is, is snel een populaire manier om een krachtige motorafstemming te worden.

 

Een van de belangrijkste componenten van chiptuning injecteert de hogere stroom in verbrandingskamers met behulp van de timing van de variabele klep. Een verplaatsingsinrichting die bekend staat als een massastroomsensor wordt gebruikt om de drukveranderingen in druk te meten en te interpreteren. Hierna wordt bepaald, voert het computerprogramma dat voor de ECU is geschreven een proces bekend als brandstofinjectie uit te voeren. Dit proces van het injecteren van brandstof of lucht in de verbrandingskamers zorgt ervoor dat het mengsel uitbreidt. Dit breidt het gas- / luchtbrandstofmengsel uit, dat op zijn beurt de poorten in de cilinderkoppen opent, waardoor er meer brandstof in staat te zijn met de uitlaat.

 

Chip Tuning omvat het gebruik van veel verschillende variabelen. Eén variabele die vaak wordt gebruikt, is bijvoorbeeld de hoeveelheid inlaatslip die nodig is om het best mogelijke brandstofverbruik te bereiken. Een andere belangrijke variabele is de lengte van de downpipe. Het doel van de downpipe is om de uitlaat terug in de motor te leiden, zodat verbrande gassen die mogelijk zijn ontsnapt aan de verbrandingskamers kunnen worden hersteld.

 

Chip Tuning wordt ook vaak gedaan met behulp van de timing van de variabele klep.

De logica achter deze methode is dat de differentiële variabele klepstiming een bepaalde hoeveelheid inlaatdruk mogelijk maakt die aan de motor wordt afgeleverd, afhankelijk van de motorbelasting. De logica achter deze methode is dat als de motor heet is en de vraag naar de brandstof hoog is, dan wordt de klepstiming zodanig ingesteld dat meer inlaatdruk aan de motor wordt afgeleverd. Daarom maakt het proces van het veranderen van de klepstiming meer brandstof die op een lagere temperatuur moet worden verbrand, zodat het voertuig een economische benzinemotor krijgt.

 

Chip Tuning is niet alleen beperkt tot elektronische motorafstemming. Het is ook gebruikt om andere prestatie-indicatoren zoals brandstofefficiëntie, ontstekingstiming, inactieve snelheid en anderen te verbeteren. De reden waarom het in deze toepassingen wordt gebruikt, is omdat elke component in uw auto is verbonden met een andere. Met andere woorden, uw auto’s motor, transmissie, remmen, enz. zijn allemaal onderling verbonden en ze spelen allemaal een vitale rol in de algehele prestaties van uw auto.

 

Tegenwoordig zijn er een breed scala aan elektronische besturingssystemen die op de markt verkrijgbaar zijn. De meesten van hen doen dezelfde taak, wat betekent dat ze dezelfde functie moeten uitvoeren, maar op verschillende manieren. Bijvoorbeeld in elektronische afstemmen kan een kleine schakelaar aan het ontstekingssysteem worden toegevoegd om de modus te wijzigen. Dit kan worden gedaan door een professional en geeft u het voordeel dat u een sneller, efficiënter startmechanisme hebt.


Klik hier voor alle details https://www.chipperformance.nl/